måndag 9 februari 2004

"Lucie långfarare" av Alina Reyes

ISBN 91-20-15138-1 | AWE/Geber, 1991 | 131 sidor

"I drömmen får jag ibland besök av björnen. Hans skugga är som en jättelik och varm mantel som höljer sig över mig, slås upp, breder ut sig och omfamnar mig, brinnande klamrar jag mig fast vid hans päls, öppnar mig för hans fräna lukt, och jag darrar av skräck när vilddjurets brummande stiger ur hans grottlika bröst." Den unga Lucie bor i bergen, i björnens grotta, med sin vilde älskare och naturen omkring henne blir som en del av henne själv. Något år senare möter vi henne i staden med sin baby Johnny och nu får vi höra berättelsen om en annan märklig kärlekshistoria, om Lusi och om Mélusine ...

"130 sidor skitbok! Mer meningslöst än detta får man nog leta efter. Jag lånade boken eftersom jag tyckte att baksidetexten lät rätt okej, men oj så fel jag hade. Det börjar med att Lucie går vilse i skogen och träffar en björn som hon har sex med, vilket leder till att hon föder en unge med lång svart päls på ryggen. Sen är hon helt plötsligt i staden, sittandes på en gravsten och ammar sin björnbaby. På stadens bibliotek träffar hon sedan en gammal författare som berättar om sin kärlekshistoria med den vackra Lusi och boken slutar med att staden ödeläggs av en stor jordbävning och författaren hjälper Lucie att fly med ett kryssningsfartyg. Spännande va?!"

[B]

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar